کارگردان ها

اولین کارگردان زن ایران را میشناسید ؟

بانوی هنرمند ایران زمین :

شهلا ریاحی

نام اصلی :  قدرت الزمان وفادوست

متولد : 1305 در تهران

در سال 1320  ازدواج با ” اسماعیل ریاحی “نویسنده وکارگردان سینما

تشویق اسماعیل ریاحی و پی بردن به استعداد شهلا ریاحی و اصرار او را برای بازی اولین نمایش با نام : ” هارون الرشید

در دهه 20 شهلا ریاحی یکی از محبوب ترین بازیگران تئاتر ایران لقب گرفت.

با فیلم  ” خواب های طلایی کاری از معزالدیوان فکری “ در سال 1330 وارد عرصه سینما شد.

زن در دهه 30 در تیپ های کلیشه ای ظاهر می شد ، یا دختری معصوم ویا مادری فداکار و یا در نقش زنی فاسد که برای مردها دام است. شهلا ریاحی تا نیمه اول دهه 40 در نقش دختر معصوم ظاهر می شد و با ساخت  فیلم گنج قارون  فیلم های ایران هرچه بیشتر ساختار کاباره ای پیدا می کردند که بیشتر تن نمایی می کردند و شهلا ریاحی باید انتخاب می کرد یا تن نمایی و یا حذف از سینمای ایران که برای خودش راه سومی را برگزید .

  • با گریم های سنگین در نقش مادران کهنسال ظاهر می شد.

بنابراین کارنامه شهلا ریاحی بیشتر به عنوان بازیگر درجه دوم مطرح بود و در این میان فیلم ” درشکه چی اثر نصرت کریمی ”  تا حدودی اعتبار کارنامه بازیگری او شده بود.اما بعد از این هم شهلا ریاحی باز هم در تیپ کلیش ای مادران کهنسال همچنان ظاهر می شد.

پس با این وضع شهلا ریاحی به عنوان بازیگر نتوانست در سینمای ایران اعتبار و تشخصی ویژه برای خودش دست وپا کنداما در عوض با تهیه کنندگی و کارگردانی فیلم ” مرجان “ توانست نام خود را به عنوان اولین کارگردان زن ایران ثبت کند.

این فیلم در چند جهت ارزش ویژه ای دارد :

اول اینکه :  در سینمای مرد سالارانه ایران اولین فیلم یک کارگردان زن ساخته شد .

دوم اینکه :  با اینکه داستان خط داستانی شبیه به پاورقی های نشریات عامه پسند بوداما  فیلم دستمایه تازه ای داشت که در سینمای آن زمان مصرف نشده بود.

سوم : زیاد برای جلب مخاطبش متکی به رقص و آواز وسهل انگاری رایج سینمای ایران را نداشت و در صدد بود ملودرامی سالم عرضه کند .

تماشاگران ایران که همیشه از جریان و فرمول های از قبل تعیین شده آن زمان عادت کرده بودند از این فیلم استقبال نکردند و نویسندگان سینمایی هم بیشتر با غرض ورزی و یا به عنوان نخبه گرایی فیلم را مورد حمله همه جانبه  قرار دادند.به نوعی نویسندگان سینمایی با تماشاگران سهل انگار هم داستان شدند و دست در دست یک دیگر، شکست تجاری این فیلم را مهیا کردند.

برای جبران خسارت چند صحنه رقص و آواز به فیلم اضافه شد اما باز هم موفق نشد.

این فیلم در بازبینی دوباره در شرایط امروز فیلم فرسوده ای است که اعتبار تکنیکی ندارد که خودش را به آینده بکشد و شامل مرور زمان شده است

اما بانو شهلا ریاحی به عنوان اولین کارگدان زن سینمای ایران نامی ماندگار در سرزمین ایران به یادگار گذاشته است .

 

https://atreeart.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.