کارگردان ها

کارگرادانان بزرگ از راز فیلسمازی خودشان می گویند

آموزش فیلمسازی با بزرگان سینما

آموزش فیلمسازی با بزرگان سینما

 

عــلـی حــاتـمـی

” خط فارسی از سمت راست شروع می شود، بنابراین من کمپوزیسیون خود را بر این اصل هنر ایرانی بنا می‌نهادم؛ یعنی سنگینی کادر را می‌گذاشتم به طرف راست، برخلاف غربی‌ها که سنگینی کادرهای سینمائیشان طرف چپ است، این را دقیقا رعایت می‌کردم، به دقت و همیشه، این فرم کلاسیک و اصلی نمابندی من است. ”

جــان فــورد

” فیلم وقتی در اوج است كه كه بیشتر به كنش بپردازد و كمتر به دیالوگ. وقتی فیلمی داستانش را با مجموعه ای از تصاویر ساده، زیبا و پویا و تا حد امكان با گفتگوهای كم تر بیان می كند، رسانه سینما به بهترین شكل ممكن مورد استفاده قرار گرفته است. و به نظر من هیچ موضوعی روی زمین به اندازه وسترن مناسب این نوع داستان گویی نیست. ”

لــوئـیـس بــونـوئـل

” وقتی در سال 1928 یا 29 به مادرم اطلاع دادم که می خواهم فیلم ساز شوم او شوکه شد و تقریبا به گریه افتاد، مثل اینکه به او گفته باشم: [می خواهم دلقک بشوم]. ”

پــیـر پــائولـو پــازولـینی

” تـا آنـجا کـه مـن مـی دانم، ارتـباط عـمیقی مـیان “شـاعـر و فـیـلـمـسـاز” وجـود دارد، انـگار نـویسنده ای بـاشید کـه مـی تواند بـه دو زبـان بـنویسد. ”

تـیـم بـرتـون

من فیلم های خودم را تاریک نمی بینم. بیشتر آنها بامزه هستند. از اولین کارهایم برخی آنها را تاریک نامیدند، اما من هیچ وقت چنین احساسی نداشتم. البته برای من سخت است که درباره کار خودم نظر بدهم. ”

کــریـسـتـوفـر نــولــان

” اگر من میتونستم رویای یک نفر رو برای خودم بدزدم، من به یکی از رویاهای ‘اورسن ولز’ میرفتم و میدزدیدم. ”

جــیـم جــارمـوش

” کاراکترهای من مثل خودم تنها و افسرده اند. اين [تنها بودن] يك قسمت از زندگى است. من يك جورهايى حس مى كنم كه يك جدا افتاده ام، يك بيگانه. البته كاراكترهاى من در عين تنها بودن، شوخ طبع هم هستند. آنها معمولاً روابط صميمانه اى با ديگران ندارند. در واقع از برقرار كردن ارتباط با بقيه عاجزند. ”
آندره تارکوفسکی

«….وجود هنرمند به دليل ناکامل بودن دنيااست. اگر دنيا و هستی کامل می بود, وجود هنر بی فايده می بود. در آن صورت بشر بی آنکه جويای «هارمونی» و همآهنگی باشد به زندگی ساده در اين دنيا بسنده می کرد. هنر از ناکامل بودن دنيا و هستی زاده می شود.»

آلـفـرد هـیـچـکـاک

” دیالوگ‌ها، صداهایی هستند مثل دیگر سروصداهای فیلم. از زبان کسانی خارج می‌شوند که در حقیقت، چشم‌هایشان مشغول روایت داستان است. ”

وودی آلـن

” شـما مـشاهير بـسياري را مـی شناسيد. امـا بـعضی مـواقع بـايد آدم‌ های احـمق را هـم بـبينيد. مـی توانيد چـيزهايی از آنها يـاد بـگيريد! ”

اورسـن ولـز

” سبک خودت را خلق کن، بگذار منحصر به فرد برای خودت باشد و قابل شناسایی برای دیگران! ”

دیـویـد مـمـت

” فیلم‌ سازی فرآیندی بسیار ساده است. آدم فقط به یک دوربین، کمی فیلم خام و یک ایده نیاز دارد. ”

کــوئـنـتـیـن تـارانـتـیـنـو

” از هـر فـیـلـمـی کـه تـا امـروز سـاخـتـه شـده دزدی مـی‌ کـنـم. ”

ویـلـیـام فـریـدکـیـن

” اگر فکر می‌کنید که فیلمی موفق ساخته‌ اید یکی از این دو حالت وجود دارد:
یا واقعاً نابغه هستید و موفق شده‌ اید، و یا دارید مزخرف می‌گویید. ”

بــیــلــی وایــلــدر

” بعضی از فیلم‌ها در یک اتاقک هشت نفره مسحور کننده‌اند، اما فیلمی که در سالن دوهزارنفری جذاب باشد بدون تردید دارای چیزی از ذات سینماست. ”

روبــرت بــرســون

” سینما، رادیو، تلویزیون و مجله‌ها پیش‌گامان مکتب بی‌توجهی هستند، مردم نگاه می‌کنند بدون آن‌که ببینند و گوش می‌دهند بدون آن‌که بشنوند. ”

آکــیــرا کــوروســاوا

” سـیـنـمـا رسـانـه‌ ی مـنـاسـبـی بـرای تـوضـیـح دادن نـیـسـت، مـخـاطـب را بـایـد در درک مـحـتـوای فـیـلـم آزاد گـذاشـت. ”

جــان فــورد

” هر کسی که اصول تکنیکی اولیه را بداند، می‌تواند کارگردانی کند. کارگردانی کار پیچیده‌ای نیست، هنر هم نیست. موضوع اصلی این است که دیدگاه و نظر مردم را به تصویر بکشید. ”

بــرادران کــوئــن

” ما هيولاهايی خلق ميکنيم و سپس نميتوانيم کنترلشان کنيم. ”

اسـتـنـلـی کـوبـریـک

” در فکر مخالف با برداشت شما یا عرضه کردن برداشتی دیگر نیستم، چون فهمیدم که بهترین سیاست این است که اجازه بدهیم خود فیلم حرفش را بزند. “

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.