وادی هنر

کوروش حسینی مولف کتاب درخشش در قاب

آموزش بازیگری سینما

درخشش در قاب

از مقدماتی تا پیشرفته

آموزش بازیگری سینما

  • ناشر: آموزشی تألیفی ارشدان
  • نویسنده: کوروش حسینی
  • زبان: فارسی
  • تعداد صفحه نسخه مکتوب: 300
  • شابک: 978-622-251-045-9
  • سال نشر: 1398

مقدمه کتاب:

مقدمه

همه چیز از زمانی شروع شد که یک مرتبه با اینکه می دانستم ، اما انگار به کشف دوباره ایی رسیده ام که چقدر اکثر مردم دوست دارند بازیگر شوند . شاید در دنیای دیروز آرزوها فرق می کرد اما  امروزه بازیگری یکی از آرزوهایی ست که هر فردی با هر درجه شغلی دوست دارد به آن برسد . من در اینجا نمی خواهم به جنبه های روانی و اجتماعی و آسیب شناسی این کار بپردازم و بگویم چه سودها و یا اگر همه بازیگربشوند و یا حتی به این موضوع بخواهند فکر کنند چه ضررهایی برای فرد یا جامعه می تواند داشته باشد  . موضوع مهمی که ذهن اکثر مراجعه کنندگان را به خودش مشغول کرده است این است که :

چطور می شود بازیگر شد ؟ جالب اینجاست موضوع مهم من هم این است که چطور می شود بازیگر شد؟ !!

سوال مراجعه کننده حرکتی است  به سوی تحقق رویاهاشان اما سئوال من هنوز سرجایش باقی است .  واقعا چطور می شود بازیگر شد ؟

روش های زیادی برای ورود در این رشته وجود دارد اما آموزش درست یکی از دغدغه هایی است که می تواند برای ورود خوب و ماندگاری فرد در این رشته کمک کند و یا حتی در جاهایی پیش آمده فرد به این شناخت می رسد که اصلا این کاره نیست و در انتها با درک درست به این نتیجه می رسد که نمی تواند  بازیگر بشود اما در نهایت فهم درستی از سینما پیدا کرده و حدقل از این به بعد با تحلیل های درست از فیلم لذت بیشتری می برد و در تشخیص فیلم های خوب از بد مهارت پیدا می کند .

آموزش های غلط  به‎شدت تخریبی عمل می‎کند . هنرجوهایی که ذهنیت شان  نسبت به موضوعیت این رشته خالی است .  با آموزش بد بقول معروف استخوان هایشان هم بد بهم جوش می خورند و زمانی این ضعف بروز پیدا می کند که در ماراتن این فن قرار می گیرند که در مسیر خودشان تحلیل می روند و کم کم محو می شوند . این دست از افراد با مواجه شدن  آموزش درست مواضع سرسختانه ایی می گیرند و مربی  مجبور می شود که با تکنیک درست به اصطلاح همان استخوان های بد جوش خورده را دوباره جراحی کنند و دوباره برای جوش خوردن مناسب جاگذاری کنند . این مثال و تشبیه  می تواند در برخورد هنرجو با این موضوع  دردناک باشد مبنی بر اینکه باید همه چیزهایی که تا به حال یاد گرفته و درآن بطور مثال قدرتمند شده و حتی  با تحسین و تشویق  مواجه شده بود را دور بیندازد و حالا یک روش جدید را از سر مثل نوآموزها شروع کند . مهم ترین مسئله این است که وقت با اهمیت خودش را از دست داده و یا اینکه مربی یا کارگردان خودش را به نادانی متهم کند و همه چیز را در یک سوتفاهم ها حل می کندکه این مربی یا کارگردان بشدت بد اخلاق و کار کردن با ایشان غیر ممکن و  یا اینکه تا به حال این همه تشویق شده ام حالا این مربی یا کارگردان  از اساس من را قبول ندارد و تحمل این موضوع بنا به فهم کم او از این رشته  برای هنرجو و یا بازیگر می تواند خیلی سخت باشد این در حالی است که هر انسانی در طبیعت در هر رشته ایی که بخواهد فعالیت کند باید بداند که تا آخر عمر در حال یادگیری است . بطور مثال یک نجار مطلقا مسلط به همه امور نجاری نیست هر چند در کار خودش خبره باشد باز هم در مواجهه کاری خاص و منحصر به فرد قرار می گیرد که باید برای یادگیری این تخصص دوباره آموزش ببیند.

بقول نیچه یک هنرمند واقعی :  از آدمها بت نمی سازد چون بعد از مدتی می فهمد همان بت که تا به حال به آموزش ها و یا دیدگاه های آن اعتقاد داشته الان اصلا به دردش نمی خورد . کسانی پیدا می شوند که با آموزش های درست شان مربی و آموزش هایش را زیر سوال می برند و حالا فرد علاقمند یا هنرجو که از این به بعد ما کلمه هنرجو را برایش انتخاب می کنیم  سریع با چرخش ناگهانی همه تقصیر ها را به گردن همانی می اندازد که قبلا از آن بت ساخته بود .در حالیکه اگر ما دنبال مقصر بگردیم کسی نیست جز خودش . متاسفانه در گروه های هنری همه طرفدار یک شخص و یا اسامی های خاص هر رشته می شوند و سفت به آن  آدم خاص و آثارش می چسبند و همه را  با معیار او به سنجش در می آورند . این یک اشتباهه مطلق است چون خود او نیز قطعا همه  اندیشه هایش مطلقا درست نیست  . شاید کسی چه به لحاظ فنی و چه حرفه ایی بالاتر ازآن آدم باشد و اصلا مشهور نباشد و یا بهتر اینکه به گوش مان  نخورده باشه . صرف این موضوع نمی تواند یک معیار برای هنرجو باشد که حتی یک بازیگر چهره و مشهور و کار درست حتما می تواند یک مربی خوبی هم باشد . ما در آموزش بازیگری مرید و مراد نداریم بلکه شاگرد و معلم داریم . تجارتی هم در بین نیست که بواسطه آن به منافع دو طرف  بتوانیم کسی را به بهترین  بازیگر خوب دنیا تبدیل کنیم و برای این موضوع هم هنوز دارویی کشف نشده که بشود به هنرجو تزریق یا خورانده بشود  .

حرف و اعتقادات شخصی و یا فلسفی و یا اجتماعی و خلاصه من اسمش را میگذارم  سلیقه شخصی هیچکس در هنر وحی منزل نیست ویک هنرجوی با هوش می تواند با مطالعات بیشتر و تجربه قدرت تشخیص خودا را بالا برده و از هرکس و هر چیز برای خودش چیزها و نکاتی را کشف کند که بدردش بخورد .در یکی از برنامه های تلویزیونی و سایت های مهم سینمایی نظر مردم را به عنوان بازیگر برتر کشور به اشتراک گذاشته اند و با کمال تعجب بازیگری موفق به رای اول شد که در حد استاندارد های بازیگری هم نبوده و فقط بواسطه چهره و حرکت هایی که برای مردم دوست داشتنی بود موفق به این رای شد و حال اینکه این بازیگر در آثارش فقط یک تیپ را در چند سال متوالی تکرار کرده است که به نظر بنده  در تیپ سازی هم ایشان با نقایص زیادی مواجه بوده  _   در مراحل بعد در مورد تیپ و شخصیت توضیح داده می شود _   موضوع مهم این است  که در جشنواره معتبر سینمایی کشور بازیگر مذکور حتی یک بار هم نامزد برنده شدن جایزه نشد و در نگاه منتقدین و اهل فن هم جایگاهی ویژه ایی ندارد .

پس ما با رای اکثریت مردم هم نمی توانیم  بگوییم بطور مثال ؛ این بازیگر یکی از بازیگرای خوب کشور است . این نظر به سرعت در آینده شاید تغییر کند و صرف جذابیت ها مهم نیست .خیلی اتفاق افتاده  با ورود یک نفر تازه وارد معیار جذابیت برای مردم تغییر کرده باشد و بازیگر قبلی کاملا محو شده است .  در سینما بازیگران موفق و قدرتمند همچنان به عنوان شاخص به کارشان ادامه می‎دهند و بعد از بازنشستگی شان هم جایگزینی ندارند.

این موضوعاتی است  که ذهنم را به خودش درگیر کرده است . با آنکه اصلا اسمی در این رشته نیستم مراجع کننده های زیادی دارم من باب ایت موضوع که می خواهند بازیگر شوند  حالا تصور کنید چقدر علاقمند به دفاتر تهیه فیلم و کارگردان هایی که اسمی در مملکت مراجعه می کنند  و چه برخوردها و مهم تر از همه چه بازخوردهایی را می تواند  به همراه داشته باشد .گوشی تلفن را برداشتم  و با خواهر زاده ام ماریا تماس گرفتم  . خیلی وقت بود علاقمندی خودش را نشان داده بود که بازیگر بشود و همیشه دوست داشت در کارهای من حضور داشته باشد و از نزدیک جریان فیلم سازی را ببیند ، الان بهترین موقعیت است که من بتوانم برای او کار کنم و مهم تر اینکه خودم نیز دریک چالش ویژه ایی قرار بگیرم که نتایج خودم را از یک آموزش صحیح به دست بیاورم .

 

کتاب درخششش درقاب کوروش حسین

متشکرم از عزیزان مهربانم :

آقای دکتر علی اکبر هاشمی دوست گرامی ام که تا انتهای این کتاب  مشاور خوبی برای بنده بوده اند .سرکار خانم مریم شادانلو گرامی از هنرمندان نقاش که تصویرگری این کتاب را بر عهده داشتند . محسن کمالی دستیار بنده در اموراجرایی . سرکار خانم شبنم رنجبر به عنوان مدل عکاسی سینا روحی عزیز برای  عکاسی و تشکر ویژه  از اولین معلم هنرم جناب آقای میرصفی اندیکلایی عکاس خوب و ارزنده کشورمان که همیشه با فروتنی و حسن خلق خوبشان و کمک های بی دریغ شان یاد می گیرم که چطور می توان یک استاد خوب بود .

 

ارادتمند همه درختان زیبا که ایستاده اند برای هوایی تازه و ارادتمند همه جانوران که زنده هستند برای شکوه طبیعت و ارادتمند همه عزیزانی که هستند تا دنیا رو بهتر ببنیم

کوروش حسینی

atreeart.com

 

نوشته های مشابه

12 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.