وادی هنر

موسیقی راک خشن است چند نوع موسیقی rock وجود دارد ؟

مفاهیم موسیقی راک قسمت دوم

 

دهه 1980 گونه ای دیگر از  موسیقی راک به وقوع پیوست . این سبک هوی متال  ( heavy metal   )  بود. در این  سبک از راک  ، طبل هی کوبنده . باس بسیار قوی . و غریو لگام گسیخته گیتار الکتریک  که با قدرت هر چه تمام می نوازند از خصوصیات بارز این سبک ش.

گروههای محبوب سبک هوی متال :

Metallica – Quiet Riot – iron Maden – Motley Crue – Guns n Roses

هوی متال در ردل موسیقی راک بوجود آمد و  در دهه 1970 تا 1980 روز به روز  محبوبیت بیشتر ی یافت .

کم کم موسیقی راک در آمیزشی بسیار خوب با فضاهای دیگر ی هم پیوند خورد . موسیقی سنگالی – موسیقی افریقایی – آسیایی – تبتی  همم باعث درخشش بیشتر راک در جهان شد.

مبانی راک :

متفاوت بودن رنگ صدای گیتار الکتریک

متفاوت بودن سازهای زبانه دار  برنجی و..

موسیقی در این سبک بشدت تقویت شده است . گروهها معمولا متشکل شده از دو گیتار الکتریک – گیتار باس – درام

و در جاهایی دیگر از پیانو الکتریک  هستند . در برخی از گروهها نیز به همراه چند ترومپت ، ترمبون و یا ساکسیفون بهره می برند.

در دهه 1960 این گستره زیادتر شد و از کلاوسن گرفته تا سیتار هندی هم به استودیو ضبط راه پیدا کردند.

تکنولوژی و استفاده آن برای راک نوازان حائز اهمیت است .

آواز خوان راک به شیوه ای کاملا متفاوت عمل می کند . آواز خوان راک ، فریاد می کشد – جیغ می زند –  شیون می کند – می غرد و صدایی تیز و برآمده از حلقش مانند فالستو را ( روشی آوازی که  که برای ادای صداهایی زیر تر از وسعت طبیعی صدایشان بکار می رود ) را به راحتی استفاده می کنند .

هجاهایی و واژه هایی کوتاه و تکرارب مانند  yah ! yah ! yah !  نیز در آواز راک نمود بسیاری دارد.

ریتم :

ریتم راک با وزن چهارتایی است  4/4  که در آن تکیه بر ضرب های دوم و چهارم میزان است . هیجان ریتمیک در این سبک بواسطه تقسیم هر ضرب به دو نت مساوی اوج می گیرد. این تقسیم در 8 نت چالاک تر پدید می آید که در قالب 4 ضرب قرار می گید.برای حس این تاثیر الگوی زیر کمک می کند .

یک و دو  و سه و چهار و

موسیقی راک در دهه 1960 و 1970 اغلب آمیز ای از ریتم های پیچیده با چنین الگوهایی بود..در سال های پایانی دهه 1970 و در دهه 1980 اجر کنندگان راک با الهاماز پلی ریتم موسیقی افریقایی به راک پیچیده تری دست یافتند.

 

فرم – ملودی – هارمونی

راک به طور معمول به فرم 12 میزانی است .آواز های مردم پسند قدیمی به طور معمول متشکل از عبارتهای 4 یا 8 میزانی بود اما ملودی راک  گاه شامل عبارت هایی با طول بی قاعده هستند. گرایش آوازهای راک به الگوهای ملودیک کوتاه است که بارها تکرار می شود. این آواز ها گاه به جای آنکه  بر مبنای گام سنتی ماژور و مینور ساحته شوند ؛ مبتنی بر مد های کلیسایی هستند.

توالی های هارمونیک در موسیقی راک اغلب بسیار ساده است و اغلب از سه یا چهار آکورد مبنا تشکیل می شود.گاه هارمونی می تواند به گونه ای آزاد فقط به دو آکورد محدود شودکه نمونه آن را می توان در آواز Eleanor rigby   از جان لنن و پل مک کارتنی یافت . راک اغلب توالی هایی از آکوردها را به کار می گیرد که در آثار مردم پسند قدیمی تر به ندرت دیده می شود.

باب دیلن چهارده ساله در 1955 وقتیکه نخستین بار یه قطعه از موسیقی راک رو شنید . فریاد زد : (( هی این موسیقی ماس ؛ برای ما آن را ساختند ))

بسیار از جوانان دیگ رنیز همین حس را داشتند.  موسیقی راک برایشان تکاپویی بود برای کسب هویت  و استقلال . با آنکه اکثر اجرا کنندگان راک خودشان نوجوان و یا بسیار جوان بودند اما در تمام گروههای سنی تاثیر شان را می گذاشتند و برای همه گروههای سنی این سبک جذاب بود.

بعد از جنگ جهانی دوم موسیقی راک جهش چشمگیری داشت .کنسرت های راک همیشه سیال بود و در همه جا می توانستند کنسرت خودشان را اجرا کنند. جشنواره  سه روزه وودستاک  Woodstock music and art fair   در اوت 1969 برگزار شد و در این جشنواره بیش از 300000 هزار نفر تماشاچی داشت .

در این جشنواره بزرگان موسیقی راک همه را به وجد آوردند . بزرگانی چون : جون بائز – جنیس چاپلین – جیمی هندریکس – جفرسن ایرپلین  بودند. این جشنواره در فضای باز اجرا شد و جوانان پرشور با موسیقی پرشور راک دم گرفتند .

کنسرت های راک همانقدر که رخدادهای مهم موسیقی به حساب می آمدند همانقدر هم نمایش نیز بودند . از همان روز های اول پیدایش راک اندرول لباس و صحنه آرایی بخشی اساسی ار برنامه بود.

الویس پریسلی جذابیتش با شلوار چسبان براق – جلیقه چرم – چرخ زدن هایش بالا گرفت  . اواخر دهه 1960 جیمی هندریکس گیتارش را روی صحنه  خرد کرد و بعد آن را آتش زد .

در راک توهمی (psychedelic rock )  با استفاده از نورهای چشمک زن و لرزان نور نئشه مواد مخدر را تداعی می کرد به گروههایی مثل pink Floyd  به اوج رسید.

الس کوپر با مار بوآ به صحنه می آمد  و حرکت های عصیانی خشونت بار را به نمایش می گذاشت .

گروه kiss  لباس های مردانه پرزرق و برق و آرایشی ملهم از تیاتر کابوکی ژاپن را داشتند . آنها روی صحنه از انفجار و دود و جلوه های ویژه استفاده می کردند .

دیوید بویی لباس زنانه می پوشید و مویش را به رنگ نارنجی در می آورد.

گروه  culture club  لباس زنانه و موی بافته و با لب رژ مالیده و مژه ریمل زده بر روی صحنه هاغ ظاهر می شدند.

جلوه های نمایشی و موسیقی اجرا کنندگان راک اغلب هیجانی هیستریک به پا می کرد. تماشاگران جیغ می کشیدند . زاری می کنند و به صحنه هجوم می آوردند .

آوازهای راک اغلب بازتاب زندگی  بی بندو باری و احساسات جنسی بود اما کم کم بازتاب مسایل اجتماعی در کارها بیشتر دیده شد.جنگ ویتنام و بازتاب خسارت های روز افزون مواد مخدر و نقد اجتماعی و سیاسی در کارهایشان بیشتر شد . بر همین امر به غیر از جوانا ن که جذب مدل مو و طرز پوشش آنها می شدند علاوه بر آنها والدین نیز از این موسیقی خوششان می آمد و حتی سر و وضع خودشان را باب روز می کردند .

در 1985  بسیار از چهره های شاخص راک  ویدیویی موسوم به  we are the world  به همکاری پرداختند و تمام در آمدهای آن را به قحطی زدگان  اختصاص دادند . برنامه 16 ساعته که به اسم  live aid concert  در سال 1985 برای گرسنگان آفریقا ترتیب داده شد  و به طور زنده یک ونیم میلیارد بیننده داشت  ویکی از جالب ترین برنامه های موسیقی در دنیا لقب گرفته است .چهرهای شاخص و بزرگی چون : باب دیلن – جون بائز – دیوید بویی – پل مک کارتنی – استینگ – مادونا – تینا ترنر – گروه  who  – کیت ریچاردز – و ران وود از گروه   rolling stones  از اجرا کنندگان این برنامه بودند .

 ضبط موسیقی راک

راک برخلاف موسیقی های پیشین ، بیش از اجرای زنده یا چاپ نت هایش ، از رادیو و ضبط اجراها فراگیر شد. در تمام دنیا ایستگاههای زیادی مشغول پخش آهنگهای راک شدند . صفحه چی هایی مانند الن فرید  اصطلاح راک اندرول را زبانزد همه کرد . بیشتر صفحه های مهم راک در استودیو های کوچک و در کمپانی های کوچک  ضبط شد . در آینده طولی نکشید که کمپانی های بزرگ دست به کار شدند و مشغول تهییه آهنگهای راک شدند.

در 1960 نوای صفحه ها ی راک با  اجراهای زنده  سراسر متفاوت بود . گروههای راک به گونه ای فزاینده از تکنیک  ضبط چند لبه ای بهره بردند .. هر لایه  صوتی جداگاهنه ساخته می شد و سپس لایه های مختلف روی هم سوارمی شدند . برای نمونه  بیتل ها نخست همراهی سازها را برای آواز ضبط  می کردند . روندی که ممکن بود یک روز تمام طول  بکشد و در روزی دیگر  ضبط خط های آوازی را شروع  می کردند .بعد از آن هم ممکن بود صداهای سازی و الکترونیکی  متنوعی را بر روی آنها اضافه کنند . با این روند پیچیده دیگر شگفت آور نیست که ضبط آلبوم  sgt.pepper  s lonely hearts club band  چهار ماه طول بکشد.

رقص راک :

رقص های راک اغلب کیفیتی خود جوش و آزاد داشتند و دیگر لزومی به اجراهای زنجیره ای  و پیچیده رقص ها نبود. یکی از مشهورترین رقص های راک تو ییست  (twist )  نام داشت . بسیار از میانسالان نیز از فرهنگ جوان راک تاثیر گرفتند  و در باشگاههای شبانه که دیسکو تک  نامیده می شد با موسیقی راک می رقصیدند. در این رقص ها بار دیگر فاصله میان زوج رقصنده هنگام رقص از میان رفت  و رقص های ردیفی  که رقصندگان حرکت های مشابه انجام می دادند نیز محبوبیتی دوباره پیدا کرد .

در آغاز دهه 1980 با پا گرفتن برک دنس (breakdance ) ؛ آمیزه ای از رقص و ژیمناستیک بود که بیشتر با موسیقی رپ همراه می شد.

فیلم  flashdance  در آغاز دهه 1980 میلیون ها نفر را به تب و تاب برک دنس دچار کرد .

فراگ (frug )  – مانکی ( monkey) – شیک ( shake) – مشد پتیتو ( mashed potato ) از دیگر سبک های رقص راک محسوب می شود.

در هر حال موسیقی راک  به عنوان موسیقی پرشور در حال و هوای دنیای ما به نوا درآمد و نمایش خوبی هم داشت . این موسیقی به موسیقی اعتراض هم شهرت دارد . اجراهای این سبک از موسیقی تا به امروز هم  پر از حواشی  و پر از التهاب است و جوانان و علاقمندان پرشور زیادی دارد.

فریاد آوازه خوان راک  و ضربه های توفنده و مهیب ابزار های موسیقی اش در نگاه اول می تواند کمی خشن به نظر برسد اما در دنیای پر از ریا و تزویر و فریب ، این موسیقی بی هیچ ترسی  و بدون محدودیت ،  اظهار نظر می کند و بی محابا از حرف هایی می گوید که شاید در سبک های دیگر موسیقی کمتر می شد از آن حرف ها گفت . موسیقی راک امروزه فلسفی شده و بیشتر مارا حتی به ناشناخته های خودمان و دنیای پیرامونمان می کشاند.

ما با شنیدن موسیقی گروه بزرگی مثل pink Floyd  دیگر نیاز به مواد مخدر و روان گردان نداریم . مردم آمریکا  با باب دیلن جاویدان  ، صدای اعتراض خود را به سیاست های جنگ آمریکا علیه ویتنام  اعلام  کردند . و با جان لنون بزرگ که با اعتراض مهیبش به سیاست مدارهای امریکا و انگلیس و در کل جنگ طلبان و کسانی که برای مردمشان نیستند در راه هدفش کشته هم شد ؛ صدای صلح جهانی به گوش ملتها رسید . و امروزه هم موسیقی هارد راک  به جنبه های دیگر از جنبه های اعتراض از خویشتن خویش گرفته تا دیگران اختصاص دارد.

https://atreeart.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن